Meld deg inn i Passive Inntekter

Facebook
Twitter

Før du skriver din første ebok!

Facebook
Twitter

Jeg er godt i gang med min første bok, og her er noe av det jeg har lært så langt. Så heldig du er som har meg som kan drite meg ut, så slipper du å gjøre det! Jeg skal dele alle mine nedturer og oppturer om hvordan det går med arbeidet og resultatet, slik at du vet hva du selv kan møte før du skriver din første ebok!

He dares to be a fool, and that is the first step in the direction of wisdom.”
– James Huneker

Før du skriver din første ebok! – Tips på veien

#1 – Glem deg selv

Dette er den aller viktigste lærdommene jeg har lært så langt, og den må du lære deg først som sist: Du skriver ALDRI til deg selv. Du må alltid huske at det du liker er irrelevant, alt handler om hva publikum liker. Skriver du til deg selv, vil du ikke finne folk som gidder å lese boken din.

Det høres veldig enkelt (og opplagt) ut, men dessverre er dette en felle som bygger tusenvis av små hull i bakken, og gjemmer disse med noe tørket løv, slik at vi alle faller oppi. Det er lett å bli overivrig og superentusiastisk rundt boken, og man kan skrive til krampen tar alle ti fingre (hvilket er BRA!), men dette gjør det lettere å glemme første bud. Derfor er det utrolig viktig å vite hvem publikummet ditt er! Dette bør du også ha kartlagt på forhånd, da du søkte etter hvilke(t) keyword du skal sikte deg inn på.

Tenk deg selv at du jobber som sirkusartist, og skal fortelle om dette på “Foreldredagen” på skolen, i klassen hvor sønnen din går. Tenk deg at du kan alt mellom himmel og jord når det kommer til livet som sirkusartist, hva det innebærer og hva som kreves. Tror du tiåringene, klassekameratene til din førstefødte, vil høre om hvordan man vasker sirkusteltet og hvor mye bæsj man må rydde opp etter elefanten? Selvsagt ikke. De vil høre om alle dyrene, folk som slenger seg i lufta, fyrverkeri og sukkerspinn. DET ER SIRKUS!

ALDRI GLEM HVEM DU SKRIVER FOR!

#2 – Kjenn ditt publikum

Dette henger sammen med å vite hvem man skriver for. Hvordan kan du kjenne ditt publikum? Hva må du vite før du begynner å skrive?

Før du kan forstå hva publikumet (leserne) ditt vil ha, må du vite hvem de er. Dette høres kanskje litt rart ut. Hvordan skal du vite hvem de er? Og du tenker kanskje at det holder å ha en vag idé om hvem du skriver for? Feil, du må VITE nøyaktig hvem du skriver for, før du kan levere på øverste hylle. Hvis du kan se dem for deg, visualisere han eller henne som har trykket seg inn og kjøpt eboken din, så er du veldig godt på vei!

La oss si at du skriver en ebok om hvordan å hoppe i fallskjerm  (det første jeg kom på..). Flesteparten i din målgruppe er (kanskje) unge mennesker mellom 20-30 for eksempel. De er sannsynligvis ivrige, helt gale, etter å komme i gang og kaste seg ut av et fly med ingenting som annet enn et tynt laken til å beskytte dem fra døden (forstå det den som kan..). Det de IKKE vil er å bruke mer energi på forberedelser (og andre kjedeligheter) enn det som er høyst nødvendig. Nå er det bare opp til deg å GI DEM DET DE VIL HA!

Som sagt hjelper det å visualisere en person som du skriver for. Og gjerne gi han et navn! La oss si at du skriver til Vegard på 25 år. Han har alltid søkt etter spenning i hverdagen, og gledet seg enormt til første gang med fallskjerm. Etter å ha Googlet “Fallskjerm for nybegynnere” (ditt keyword) har han funnet deg (selvsagt på topp 3) og din guide/ebok. Kjenn på følelsen av at det gjør det enklere for deg å sikte deg inn på ditt publikum ved å lage en slik imaginær person! Dette er et hot tip, tro meg – prøv det! 🙂

#3 – Førsteinntrykk

Fra første stund, vær oppmerkom på layout’en du har valgt og ditt template. Førsteinntrykk er ekstremt viktig (gjelder også for alt annet). IKKE rot! Hold boken ren, ryddig og smooth. La leseren enkelt kunne navigere seg frem (bruk gjerne meny) til ditt han eller hun ønsker. Bruk akkurat nok med bilder og hold hele boken smakfull.

Den som sa “looks don’t matter” skrev aldri en ebok, tro meg!

Bruk tid på:
* Cover/forside
* Fonter, størrelser og overskrifter
* Tydelige inndelinger og en oversiktlig innholdsfortegnelse/meny
* Attributter som sidetall, marger og header/footer
* Bilder

Det er ekstra viktig å bruke tid på dette før du skriver din første ebok, ettersom dette sier mye om hvem du er. Det gjør det enklere for leserne å bli kjent med deg, og ikke minst blir det enklere for deg selv, dersom det blir en neste gang. Hvem vet? Kanskje du forelsker deg i hele prosessen når du jobber med å skrive din første ebok, og vil gjøre dette til din viktigste vei for å skape passive inntektsstrømmer fra internett. Da er det greit å ha satt opp en skikkelig grunnmur først!

Å skrive en ebok er ingen sprint, men en maraton. Jeg håper disse tipsene kan hjelpe deg på veien, slik at du kan gjøre deg opp et bilde av prosessen før du skriver din første ebok! Men uansett hva du gjør, så GJØR DET SKIKKELIG!

CRUSH IT!

/Trond

din første ebok!

Sjekk ut disse blogginnleggene

Meld deg inn i Passive Inntekter

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meld deg inn i Passive Inntekter