Meld deg inn i Passive Inntekter

Facebook
Twitter

Grunnleggende SEO – The basics!

Facebook
Twitter

Tiden og arbeidet du legger ned i SEO er utrolig viktig for å hjelpe søkemotorene å finne deg! Uansett hva du gjør må målet ditt være å komme på førstesiden hos Google under ditt keyword (nøkkelord). Folk gidder ikke gå til side 2! For å lykkes med dette er det viktig med en forståelse av grunnleggende SEO.

Grunnleggende SEO: Det du trenger å vite – og litt til

HVA ER SEO?

Dette er det først vi må få på plass. Hva er SEO? SEO er, som du sikkert har skjønt, en forkortelse. Det står for Search Engine Optimization (kan forstå hvorfor en bare bruker forkortelsen..), og som navnet sier har det noe med søkemotorer å gjøre. Det hele handler om prosessen som ligger bak det å bli synlig hos søkemotorene, og få bedre ranking (score høyere og kanskje en dag…. -> førsteside!)

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er viktig å score høyt hos Google. Nesten ingen blar til side 10. Spør deg selv: Hvor ofte går du til side 2 etter å ha gjort et søk?

Da gjenstår det å finne ut hvordan vi optimaliserer siden vår for Google?

Det finnes selvsagt andre søkemotorer å huske på (Bing, Yahoo, bl.a.), men Google er størst nesten uansett hva du skal skrive om eller selge, så du ønsker først og fremst å ha fokus på Google, og komme så bra ut som mulig på Googles søk.

HVORDAN GOOGLE VELGER SINE BARN

Googles algoritmer veldig komplekse, og jeg vet ikke hvor mye man kan få ut av et dypdykk i dette – selv har jeg bare overflatekunnskap om hvordan Google velger sine barn, og det tror jeg holder i massevis:

  • Først og fremst ser Google etter sider av høy kvalitet og som er så relevant som mulig i forhold til det søket.
  • De finner relevans i artikler og nettsider ved å “crawle” innholde på nettsiden din og vurdere hvorvidt dette passer til det respektive søket. For det meste baserer dette seg på keyword-analyse.
  • Å vurdere kvaliteten i innholdet kan være vanskelig, men det viktige her er antall andre sider som linker til nettsiden din i sin helhet. Dersom de eneste sidene som linker til siden din er blogger ingen andre har linket til, vil denne komme dårlig ut i konkurranse med en side som det blir linket til fra andre, større sider med masse besøk. Dermed vil Google tolke det som at sistnevnte side er av bedre kvalitet!

Når det er sagt så oppdaterer Google sine algoritmer, og vurderingskriterier, ganske ofte og det vanskelig å henge med på alt. Det er også mange, mange flere faktorer som spiller inn i hvordan Google velger, men spørsmål er hvor mye tid skal man bruke på SEO?

De gode nyhetene er at du IKKE trenger å være en GEEK for å lykkes og lære det som trengs av grunnleggende SEO. Det finnes strategier som virker selv for meg og deg! Read on…

1. Taktikker som virker: Keyword research!

Keyword (nøkkelord) er noe du  bli kjent med. Det er NØKKELEN til grunnleggende SEO 🙂

Google krever at når man skal gjøre et søke må man søke på noe (naturlig nok), og dette innebærer et eller flere ORD som søkeren taster inn. Og det er dette vi kaller KEYWORD. Vi ønsker å optimalisere siden vår for å score høyest mulig under gitte keywords. For eksempel jobber jeg kontinuerlig for at Passive Inntekter-bloggen skal score høyest mulig under keywordene “Passive Inntekter” og “Passiv Inntekt” – og jeg gir meg ikke før bloggen er på toppen!

Det er noen faktorer vi må tenke på når vi skal legge keyword til grunn:

  • SØKEVOLUM: Hvor mange søker på ditt keyword? Enkelt og greit. Og logisk nok, jo flere som søker på et ord, jo større er ditt potensielle publikum. Dersom du skal starte en medlemsside om hvordan du kan få undulaten din til å synge “Ja, vi elsker” – så hjelper det fint lite om ingen noen gang søker på undulater som synger nasjonalsanger.
  • RELEVANS: Dersom du finner et ord som det søkes masse på, for eksempel “Skifte dekk”, så må du gjøre en vurdering rundt om keywordet er relevant i forhold til innholdet på siden. Keyword leads to content! Jeg anbefaler IKKE å optimalisere en side om undulater som synger under keywordet “Skifte dekk”. Da gjør du det mildt sagt vanskelig for deg selv!
  • KONKURRANSE: Som i alt annet i livet bør du vurdere konkurransen før du velger ditt keyword.  Det er utrolig vanskelig å score høyt dersom du velger det keywordet “fotball”, for eksempel. Du kan ha fantastisk content, men konkurransen er så stor at det blir vanskelig å skille seg ut og bryte gjennom.

Med andre ord: Dersom du finner et keyword med høyt søkevolum, høy relevans og lav konkurranse kan du ha skutt gullfuglen 🙂

2. Taktikker som virker: On-Page Optimization

Når du har valgt ditt gullegg, eller keyword, er det på tide å gå videre til å implementere dette i innholdet på siden din. Hver side og hvert innlegg bør være målrettet bygd opp mot et nøkkelord/hovedord og en kurv med flere, relaterte ord.

Ta gjerne en titt her (ekstern lenke) for en grafisk illustrasjon over elementene i en optimalisert side.

Noen helt avgjørende elementer å huske på for hver eneste side du publiserer:

  • Tittel-tagger: Det er veldig viktig at du husker å ta med keywordet ditt i tittel-taggen! Dette er den aller viktigste plassen å sørge for at keywordet tas med. Tittel-taggen er IKKE nødvendigvis “overskriften” på nettsiden din, men det er den teksten du ser oppe på fanen i nettleseren din. Se bildet under:

Grunnleggende SEO

Lengden på en tittel-tag kan variere, men en fin tommelfingerregel er å holde seg i underkant av 60 karakterer. Prøv å få med så mange relaterte ord som mulig. Gjør så godt du kan med å selge inn siden din til leserne med disse 60 karakterene – hold fokus på hva leseren er ute etter!

  • Meta-beskrivelse: Tittel-tagen er søkemotorenes overskrift for nettsiden din, mens meta-beskrivelsen er sidens tilleggsbeskrivelse. Det er ikke alltid at Google bryr seg om å vise meta-beskrivelsen din, men du bør likevel være oppmerksom på den og sørge for at den er i topp stand. En god meta-beskrivelse kan utgjøre mange klikk!

meta

 

  • Body: Bodyen er selve innholdet på siden, og er naturligvis veldig viktig. Som jeg har sagt mange ganger er content det aller viktigste, men content i seg selv er ikke verdt noen ting uten hjelp av bl.a. SEO. Dersom du eksempelvis skal selge en e-bok, så må selvsagt selve salgssiden vektlegges, men denne må være tydelig forskjellig fra for eksempel kundeservice-siden hvor du svarer på spørsmål fra kundene dine.

Jeg håper du har en litt bedre forståelse av grunnleggende SEO. Det kommer massevis av god, deilig SEO-content her på bloggen så bare følg med! Og som alltid: SPØR MEG dersom du lurer på noe, eller jeg kan hjelpe deg!

Nå som du har litt utdannelse innen grunnleggende SEO: GO CRUSH IT!

/Trond

Sjekk ut disse blogginnleggene

Meld deg inn i Passive Inntekter

2 thoughts on “Grunnleggende SEO – The basics!”

  1. Pingback: Nøkkelord - Finn ditt magiske nøkkelord! - Passive Inntekter

  2. Pingback: Hvordan bruke Google Adwords! - Passive Inntekter

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meld deg inn i Passive Inntekter